Автоцивілка по-новому: що змінилося для водіїв, плюси та можливі мінуси

В Україні запрацювали оновлені правила обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів. Закон №3720-IX, що набув чинності у 2025 році, істотно модернізує систему «автоцивілки» та наближає її до європейських стандартів. Зміни передбачають збільшення страхових сум, спрощення врегулювання ДТП, нові гарантії для водіїв та поступове наближення до норм ЄС. Нижче розбираємо головні нововведення, їхній вплив …

Отримати консультацію

В Україні запрацювали оновлені правила обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів. Закон №3720-IX, що набув чинності у 2025 році, істотно модернізує систему «автоцивілки» та наближає її до європейських стандартів. Зміни передбачають збільшення страхових сум, спрощення врегулювання ДТП, нові гарантії для водіїв та поступове наближення до норм ЄС.

Нижче розбираємо головні нововведення, їхній вплив на автовласників та загальні перспективи.

Що змінилося для водіїв

Найпомітніше оновлення — зростання страхових виплат.

За шкоду життю та здоров’ю потерпілих максимальні суми тепер становлять:

  • 500 тисяч гривень на одну потерпілу особу;
  • 5 мільйонів гривень на один страховий випадок, незалежно від кількості постраждалих.

Суттєво збільшено покриття й щодо майнових збитків:

  • 250 тисяч гривень за пошкодження одного автомобіля;
  • 1,25 мільйона гривень у разі групового ДТП.

Це значно розширює можливості компенсації, адже у попередні роки страхові ліміти нерідко покривали лише частину збитків і вимагали доплат від автовласників.

Помітним покращенням стало пряме врегулювання ДТП. Якщо в аварії постраждав тільки транспортний засіб, потерпілий може звернутися по виплату до свого страховика, а не до страхової компанії винуватця. Такий підхід спрощує процедурні кроки та дає можливість отримати компенсацію швидше.

Окрім того, запроваджено гарантійні виплати потерпілим у разі банкрутства страхової компанії. Компенсацію мають здійснювати протягом 60 днів, що забезпечує додатковий рівень безпеки для водіїв.

Спрощення оформлення ДТП

Розширено застосування «Європротоколу» — процедури, яка дозволяє оформити ДТП без виклику поліції.

У ситуаціях, коли немає постраждалих і сторони погоджуються з тим, що сталося, водії можуть заповнити відповідний протокол та передати його страховій компанії. Це зменшує навантаження на поліцію та допомагає швидше розв’язувати незначні дорожні інциденти.

Поступове наближення до стандартів ЄС

Закон імплементує положення Директиви 2009/103/ЄС.

Передбачено, що після завершення воєнного стану та вступу України до ЄС страхові ліміти будуть підвищуватися поетапно — до рівня, який діє у країнах Євросоюзу. Це означає, що система автострахування буде і надалі наближатися до європейських правил та практик.

Плюси та можливі мінуси для автовласників

Переваги

  • суттєве збільшення страхових виплат у разі ДТП;
  • спрощені та швидші процедури врегулювання;
  • більше гарантій у разі банкрутства страховика;
  • зменшення бюрократичного навантаження завдяки розширенню використання Європротоколу;
  • крок до повної інтеграції з європейським ринком страхування.

Можливі недоліки

  • можливе подорожчання страхових полісів у майбутньому через збільшення лімітів покриття;
  • необхідність звикати до нових процедур, зокрема прямого врегулювання.

Оновлена система «автоцивілки» робить ринок автострахування більш прозорим, сучасним та орієнтованим на потреби водіїв. Підвищення страхових виплат і запровадження нових механізмів захисту зменшують ризики для автовласників та потерпілих у ДТП.

Разом із тим, поступове наближення до стандартів ЄС означає можливе зростання вартості полісів у майбутньому. Однак загалом реформа є кроком вперед, спрямованим на підвищення рівня безпеки та якості послуг на українських дорогах.

Залишились запитання? Звертайтесь за розʼясненнями до наших юристів. 

Готові обговорити вашу ситуацію?
Зв'яжіться з нами, і ми знайдемо оптимальне рішення для вас.