Новий закон про автоцивілку: що зміниться для водіїв у 2025 році
З 1 січня 2025 року в Україні набув чинності новий закон про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників транспортних засобів (ОСЦПВ). Закон передбачає важливі зміни у підходах до страхування, які торкнуться як вартості полісів, так і процедури врегулювання збитків. Збільшення вартості полісів Одним із ключових нововведень є підняття вартості страхових полісів. Попри чутки про подорожчання у …
З 1 січня 2025 року в Україні набув чинності новий закон про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників транспортних засобів (ОСЦПВ). Закон передбачає важливі зміни у підходах до страхування, які торкнуться як вартості полісів, так і процедури врегулювання збитків.
Збільшення вартості полісів
Одним із ключових нововведень є підняття вартості страхових полісів. Попри чутки про подорожчання у 2–2,5 рази, вартість полісів зросте в середньому на 25–30%. Це торкнеться переважно водіїв із негативною історією або високим ризиком потрапляння в ДТП.
Для окремих категорій громадян збережено пільгові умови: учасників бойових дій, пенсіонерів, людей з інвалідністю та постраждалих від Чорнобильської катастрофи.
Підстави підняття тарифів
Зростання тарифів спрямоване на поступове наближення страхових виплат до європейських стандартів. Вже з січня 2025 року:
• компенсація за шкоду життю та здоров’ю зросте з 320 тисяч до 500 тисяч гривень;
• компенсація за шкоду майну збільшиться з 160 тисяч до 250 тисяч гривень.
• Ліміт за Європротоколом збільшено з 80 тисяч до 250 тисяч гривень.
Нові правила для техніки
З 2025 року страхуванню підлягають не лише звичайні транспортні засоби, але й:
• сільськогосподарська техніка (трактори, комбайни, навантажувачі, причіпи тощо);
• будівельна техніка (екскаватори, катки тощо).
Штрафи за відсутність страховки
Закон посилює контроль за наявністю полісів. Поліцейські матимуть доступ до централізованої бази даних, що дозволить швидко перевіряти чинність страховки.
Штрафи:
• 425 грн — за перше порушення;
• 850 грн — за повторне порушення.
Як це вплине на якість врегулювання збитків
Новий закон демонструє прагнення України адаптуватися до європейських стандартів страхування. Основні покращення:
• Пряме врегулювання збитків: потерпілий звертається до свого страховика, а не до страхової компанії винуватця.
• Скасування обмеження виплат за Європротоколом.
• Прискорення виплат: рішення про компенсацію повинно ухвалюватися протягом 90 днів, інакше до страховика застосовуватимуться штрафи.
• Розрахунок без урахування зносу для авто віком до 5 років (виплати здійснюватимуться за вартістю нових деталей).
«Новий закон про автоцивілку — це крок до європейських стандартів. Збільшення виплат, пряме врегулювання збитків та швидша процедура компенсації роблять систему страхування більш зручною для водіїв. Мета закону — зробити страхування дієвим інструментом захисту, а не формальністю,» — зазначив юрист Владислав Павленко.
Виклики та недоліки
«Покращений закон для клієнтів: ціни виросли в два рази, але умови наблизилися до європейських стандартів,» — додає керівник страхової компанії Ілля Скляренко.
Проте є й інші аспекти, на які варто звернути увагу:
• Ціна: тепер франшиза становить лише 0 грн. Раніше водії могли обирати варіанти з франшизою, наприклад 2600 грн або 3200 грн, щоб зменшити вартість полісу.
• Невизначеність для чинних договорів: водії, які оформили страховки за старими умовами, поки що не знають, як нові правила вплинуть на їхню дію.
Як формується вартість ОСЦПВ
На вартість автоцивілки тепер впливають:
• тип транспортного засобу;
• регіон реєстрації власника;
• вік водія;
• вік авто.
Крім того, у кожній страховій компанії діє вільне ціноутворення, і компанії самостійно встановлюють вартість полісів.
Головне
Новий закон — це крок до європейських стандартів. Однак водії мають бути готовими до підвищення вартості полісів і ретельно стежити за умовами договорів.
Мета нового закону — перетворити страхування з формальності на дієвий інструмент захисту.